fredag 25 september 2009

Tillbaka till framtiden

Anna Anka satt på en planka...

I senaste reklaminslaget för "Svenska Hollywoodfruar" säger Anna Anka:

Om din man vill bli avsugen en gång om dagen så är det upp till dig som kvinna: kan du tillfredställa din man eller inte?

Jag vet inte riktigt hur man ska bemöta det här. Citera "Det Andra Könet"? Jag beundrar verkligen de människor som hittills har orkat ta upp diskussionen mot de hemmafrusideal som Anna Anka representerar, men tyvärr så har diskussionen än så länge främst fokuserat på frågan "Anna Anka - för eller emot?"

Jag tycker väl inte något vidare bra om Anna Anka, det kan jag inte påstå. Hon verkar vara en rätt jobbig person och vi skulle nog inte komma så bra överens. Men det är farligt att kritisera individer för strukturella problem. Det drar fokus från de grundläggande problem som tar sig uttryck i Anna Anka och får hela den här diskussionen att framstå som en fråga om personliga preferenser, vilket tolkas som något i grunden helt apolitiskt.

Nu säger Regina Lund (på "Efter 10" såklart):

Jag tror att hon ger uttryck för en kollektiv längtan att bara få vara kvinna.

I vanliga fall hatar jag "det var bättre förr"-resonemang (speciellt när det kommer till jämställdhet, såklart), men vad hände med den gamla parollen "det personliga är politiskt"?

2 kommentarer:

Brutala Bloggen sa...

vadå bara vara kvinna? jag vill bara vara människa, bara vara som jag är. Inte suga av min kille för han känner fört :S

Hanna sa...

Ja precis, såg också Regina Lund i morse. Vadå bara vara kvinna? Hurdan är man då?