onsdag 23 september 2009

Ett enda stort språkligt ticks

Fredrik Lindström säger: Helt ok, det är det här som kallas språklig innovation

En av de äldre personerna på min kurs har ett språkligt ticks. Jag upptäckte idag att han avslutar ungefär var fjärde mening med "...som jag brukar säga." Jag vet inte om han själv är medveten om det här. Han använder uttrycket på ett helt förbehållslöst sätt. När en vanlig person kanske säger: "Den som kallas galen idag är vis imorgon, som jag brukar säga", kan min klasskamrat dra till med ett "...som jag brukar säga" i situationer där han omöjligen kan ha någon vana att säga så. En konversation med honom kan se ungefär såhär:

-Vem tror du vinner allsvenskan i fotboll i år?
-Ja, jag tror att AIK har en god chans, som jag brukar säga.

Det värsta är att jag tycker bra om honom, men jag misstänker att jag i framtiden kommer ha svårt att inte reducera hon till ett enda stort språkligt ticks.

Det är jobbigt med klasskamrater på Stockholms Universitet som har språkliga tics, som jag brukar säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar ju säga, att jag gillar din blogg, och min kattunge.

klara sa...

haha så brukar jag och mina kompisar alltid säga. det är jätteroligt ju.