onsdag 23 september 2009

Eftervärldens omdöme

Helt ok, om ni frågar mig

Thomas More, den stora humanisten och utopisten, hade många strängar på sin lyra. Förutom att beskriva världshistoriens första utopi, var han under flera år Henrik VIII närmste man samt brände stackars lutheraner på bål. Redan på 1500-talet insåg man alltså betydelsen av extracurricular activities!

Jag sitter och bläddrar i inledningen till den svenska översättningen av Mores "Utopia", skriven av professor i idéhistoria Tore Frängsmyr, där det står att läsa: "Om man i vissa kretsar vill se Jesus som den förste kommunisten, kunde man åtminstone se Thomas More som den andre."

Tycker ni inte att det här är en rätt så lindrig behandling, att jämföra en man som brände lutheraner på bål med Jesus Kristus, Guds enda son?

Å andra sidan är det ju en rätt så trevlig insikt för oss som slogs ner av exemplet med Gustave le Bon; ibland kan historien också ge oss en rätt fördelaktig behandling. Frängsmyr skriver:

"Thomas More har bedömts olika i eftervärldens ögon men alltid positivt, i termer av hjältemod och moralisk resning"

Thomas More brände alltså lutheraner på bål. Levande människor. Brända till döds för sin religiösa tro. Eftervärlden omdöme: "Moralisk resning." Smaka på det!

Ps. More valde döden genom halshuggning hellre än att låta Henrik VII skilja sig från sin första fru. Det är åtminstone rätt konsekvent, det får man ge honom. Ds.

1 kommentar:

Bus sa...

Hahaha, mera mera, jag kanner hur fler och fler hjarnceller sparkar i gang i takt med att jag laser, och jag har roligt, stralande! Skulle du vanligen kunna tanka dig att fortsatta i denna takt och fason undrar min framtida karriar och pagaende universitetsutbildning samt tackar sa hjartligt.

Mvh