måndag 21 september 2009

Blogga?

Man är sin egen värsta kritiker, sägs det. Och det kan väl stämma. Men uttrycket omtolkas ofta också till "man är sin egen bästa kritiker", vill säga, den kritik som man ger sig själv är den mest relevanta eftersom man känner sig själv bättre än någon annan. Jag vill ställa mig en aning skeptisk till den senare tolkningen. Främst av bekvämlighet, att den kritik som man ger sig själv skulle vara den mest relevanta och sanningsenliga skulle vara en tämligen dyster insikt. Men det finns även anledning att tro att den kritik som man ger sig själv är överdrivet hård. Ödmjukhet är ju en dygd medan högmod är en synd (även om det omvända ibland kanske gäller för bloggvärlden).

Resonemanget ovan har haft till uppgift att leda fram till följande fråga. Kan man på ett adekvat sätt bedöma sitt eget bloggande?

Länge har jag svarat "ja, det kan man" med fortsättningen "jag är ingen vidare bloggare."

Nu har dock Hanna bestämt sig för annat. Och svag för beröm som jag trots allt är, tänker jag överväga en omvärdering. Eller rättare sagt, en omröstning.

Frågan bli alltså: Ska jag blogga vidare?

14 kommentarer:

sara sa...

gör´t, let the blogging börja!

Hanna Fridén sa...

JA! Såklart du ska!

Cassandra sa...

Lätt att du ska börja blogga igen! Jag kikade in från Hannas blogg och började läsa flera sidor och jag kan REDAN säga att du har en av de bästa bloggarna jag någonsin läst! Det vore synd och skam mot världen att inte dela med sig av dina tankar. Go Jacob!

Anonym sa...

Du ska nog lita på Hannas omdöme. Alla hon coachat eller övertalat att börja blogga har snabbt hamnat bland favoriterna. Hon känner igen kvalitet när hon ser den! Du verkar inte vara ett undantag.

Cia sa...

Ja det rä klart du ska börja blogga igen. Du kan ju verkligen skriva, min nya favorit!

Erika sa...

Jag har aldrig besökt din blogg tidigare men klickade mig hit via Hanna och jag tycker du är grym! För min skull får du gärna fortsätta blogga (a)

Melinda sa...

Ja, för i helvetet! Börja blogga :D Jag gillar ditt sätt att skriva på. Och enligt bilderna på Hannas blogg så är du snygg också. Skriv mer och visa bilder på dig själv, please.

johanna sa...

ja, lyssna på hanna!

Din gamle läsare M sa...

Ja, på't igen!

Anna sa...

Börja blogga igen! Gör det! Här har du en som definitivt kommer läsa i alla fall.

Athena sa...

JA! Det behövs lite fler bra manliga bloggar. Go for it!

Anonym sa...

Do it!

marie sa...

Ja! Hanna har aldrig fel!

ida sa...

jag lägger min röst på "för" också.