tisdag 22 september 2009

Smärtfri förlossning?

Min lärare diskuterade i samband med ett seminarium frågan om en smärtfri förlossning. Resonemanget inleddes med att han berättade om en antropologisk studie som gjorts om en geografiskt isolerad grupp män och kvinnor som visade upp rätt besynnerliga beteenden under kvinnans graviditet.

Istället för att kvinnan mådde dåligt och mannen ba "älskling jag tar en beer with the guys, hey!" mådde männen piss under hela graviditeten, spydde och åt jord och jag vet inte vad, medan kvinnorna mådde prima.

Min lärare återknöt till läget i Sverige och all diskussion som förs om en smärtfri förlossning, samt pekade på hur mycket hysteri som idag är kopplad till förlossningen och speciellt till de smärtor som är förbundna med den. Denna rädsla för smärta och vilja att fjärma sig från allt obehag, beskrev min lärare - troligtvis helt riktigt - som typiskt borgerlig.

Tillbaka till gruppen av spyende män och välmående kvinnor. Om man kan visa att det existerar fall där graviditetssmärtorna inte är kopplade till själva havandet, resonerade min lärare, borde inte det innebära att graviditetssmärtorna snarast är socialt skapade? Jo, resonerade min lärare vidare, med följande slutsats:

Kvinnans graviditets- och födslosmärtor är borgarnas fel!

Kanske är slutsatsen en smula drastisk, något min lärare såklart insåg, men jag gillar trots allt konceptet att kunna beskylla borgarna för annat än dåligt socialt skyddsnät och gynnande av de rika.

Reinfeldt, ta ditt ansvar!

Inga kommentarer: