onsdag 7 oktober 2009

"Jag läser artiklarna"

Vadå? Jag läser ju artiklarna!

Män som blir påkomna med att läsa herrmagasin av typen Slitz eller Moore, brukar ofta bortförklara sig med att de "läser artiklarna".

Att någon använder den här typen av argument som en bortförklaring, borde dock ge för handen att personen i fråga aldrig någonsin har läst ett reportage i någon av tidningarna. För om han hade gjort det, skulle han aldrig komma på tanken att ursäkta sig med detta (kan man åtminstone hoppas).

Man säger ju vanligtvis att en bild säger mer än tusen ord. Må så vara: Vilka tusen ord som än Slitzs eller Moores utviksbilder säger, kan de aldrig mätas sig med de dumheter som faktiskt uttrycks i text.

Jag läste nyligen en krönika i ett nummer av Slitz med rubriken "Ligg med en feminist". Författaren öppnar brett med en karaktäristik över vetenskapernas utveckling, för att visa på såväl beläsenhet som allmänbildning:

"Världen, kära läsare", öppnar han, "har sett sin beskärda del av så kallade pseudovetenskaper. Under medeltiden kunde man knappt sticka lite på måfå med lansen utan att träffa en alkemist i kåpa och helskägg ... " Han fortsätter med att i raden av dessa s k pseudovetenskaper nämna spiritualism och frenelogi, för att sedan knyta ihop säcken:

"Idag har vi genusvetenskapen."

Det är ju såklart en aning motsägelsefullt att en text som är såpass öppet misogyn som denna, förnekar genusvetenskapen vars stora poäng är att påvisa att just dessa misogyna strukturer existerar. Författaren fortsätter:

"Det vanligaste misstaget bland oerfarna feministraggare är att lyssna på vad feministen har att säga, och låtsas hålla med den."

Den erfarne feministraggaren, å andra sidan, inser att direkt knulla feministen som den hora hon är. Nej, så skriver han ju inte uttryckligen. Men å andra sidan tycker jag inte att jag gör mig till alltför mycket tolk heller:

"Efter att din utvalda feminist fått uppleva den fullständiga sexuella tillfredsställelsens njutning kommer hon förmodligen att inse att livet är på tok för kort för att sitta på dunkelt upplysta kaféer och vara arg över saker hon har inbillat sig."

Kulmen nås dock när detta "att ligga med en feminist" upplyfts till att vara något av en filantropisk verksamhet. Att ligga med feministen är "förstås en god gärning", får vi veta, eftersom hon därefter kommer att inse att hon - ja, det är lite genant att skriva - bara är en (återigen min tolkning) knullsugen hora. Som inte duger till att tänka då hon bara inbillar sig saker.

Då föredrar jag vilka utvik som helst.

Läs artikeln här.

3 kommentarer:

Anna sa...

Det var den konstigaste artikel jag läst på länge!

Emma sa...

åh gode värld vilken artikel, vad får denne jensen alltifrån? man kanske borde skriva en ligg-med-en-grottman-artikel. jag tycker inte att du har gjort för mycket tolkningar alls!

Brutala Bloggen sa...

Jag läste min pojkväns slitz i början av vårat förhålalnde (han slutade prenumerera ganska snabbt). Där fanns en 2.5 sidor lång artikel om hur sugna på sex och kåta vi tjejer egentligen är när vi är på gynundersökning. Hur långt ifrån sanningen får man komma? Artikeln verkade försöka vara seriös det var nästan det värsta. Finns ju inget värre än att va på gyn man gör ju allt för att undvika. Sjuk artikel

Bilderna är däremot knappt värre än de som finns i cosmo