måndag 5 oktober 2009

Hermeneutiska bekymmer

Darren Hayes och Daniel Jones: Vår tids Platon och Aristoteles? Framtiden har svaret.

Intellektuellt sett är de kanske inte dina usual suspects, men även på den punkten har popgruppen Savage Garden stora talanger.

Jag kanske bör rätta mig själv direkt. "Stora talanger" kan ha varit en överdrift. Savage Gardens intellektuella kvalitéer kan nog bättre beskrivas som sporadiska. Ett första exempel:

"I believe you can't control or choose your sexuality
I believe that trust is more important than monagamy"

Det är den andra raden som är intressant. Den är liksom både förvånande och omedelbar. "Tillit är viktigare än monogami". Vad menas, egentligen? Är det ett propagerande för öppna förhållanden? Det tycks åtminstone luta åt det hållet.

Ännu mer spännande är textraden om man tar i bejakande en annan rad ur samma låt, nämligen: "I believe that family is worth more than money or gold." Hur ska vi se på föregående textrad i ljuset av denna? Det upplösande av tvåsamheten, som antyddes i föregående, tycks tala direkt emot den familjemoral som tas upp här. Intellektet utsätts som ses för hårda prov.

Ett till exempel:

"Animals and children tell the truth, they never lie
Which one is more human, there's a thought - now you decide!"


Än en gång är det den andra raden som förvånar. Varför uppmanar de mig att bestämma vem av barn och djur som är mest mänskliga? Jag trodde att budskapet var att lyfta fram den enkla varelsens innerlighet: Nu ska jag plötsligt ta ställning!

Hermeneutiken lär mig att söka vidare där jag finner motsägelser i texten. Om jag uppfattar ett uttalande som motsägelsefullt, ologiskt, kan det lika gärna bero på mig som på texten i fråga.

Fortsättning följer.

1 kommentar:

Erika sa...

Jag har också tänkt på just den här textraden "Animals and children tell the truth, they never lie" okej, förvisso kanske det kan tyckas aningen svårt för ett djur att ljuga men barn ljuger ju för fan tills dom blir blåa! Om man frågar ett barn vem som åt upp det sista i glasspaketet utan att fråga om lov, så är det ju inte helt självklart att barnet glatt svarar att han/hon själv är boven i dramat. Jag kan fortsätta komma på hur många barsnliga lögner som helst men en sak gör man klokt i - att inte lita hundraprocentligt på en 'sanning' bara för att den kommer från ett barn...