tisdag 13 oktober 2009

Staying alive på Coop

Music loud and women warm, I've been kicked around since I was born

Coop Extra på Medborgarplatsen har en egenhet vad gäller musiken som spelas på butikens övervåning. Sedan de öppnade för kanske en månad sedan har jag varit där flera gånger i veckan - varje gång har de spelat Bee Gees låt "Stayin' Alive".

Min förvåning över den här tämligen udda prioriteringen har gått igenom flera faser. Först var jag förvånad över hur de lyckades spela "Stayin' Alive" varje gång jag var där. Därefter - kanske fem, sex gånger senare - förvånades jag över hur ofta de måste spela "Stayin' Alive", eftersom jag aldrig hörde dem spela någon annan låt.

Idag övergick min förvåning i chock. Jag bestämde mig för att vänta på övervåningen till låten var slut. Det var som jag misstänkte: "Stayin' Alive" började om på nytt!

Det här måste rimligtvis vara ett medvetet drag från Coops sida. Det är inte så att sånt här bara händer. Det tänkte jag däremot i början. Någon har råkat trycka på repeat. Men efter en månad är det helt enkelt inte en trolig förklaring.

Alltså är det självvalt. Inför invigningen av butiken måste de ansvariga vid något tillfälle ha stått inför valet att antingen spela lite blandad, trevlig musik eller enbart spela "Stavin' Alive" om och om igen - och valt det senare!

Det här gör mig lite nervös. Det är ju öppenbart att de ansvariga försöker leda personalen sakta men säkert mot kollektivt självmord. Att hälla krossat glas i maten är då inte särskilt avlägset.

Låtvalet "Stayin' Alive" måste vara någon typ av djävulsk ironi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA! Arbetade tidigare i en mataffär och under juletid spelades samma skiva om och om igen, vi ville göra illa oss själva. De här kanske vill att personalen ska komma in i en viss arbetsrytm?

Anonym sa...

jag vill gärna se det som att dom gör sverige en tjänst i dessa tider av hög arbetslöshet. dom anställer personal som dom sen torterar med "stayin alive" tills personalen hatar allt den låten är och innerbörden av den så mycket att dom väljer bort livet. plötsligt finns det plats för nya anställningar!!

Cecilia sa...

du skrev "öppenbart" men det heter ju egentligen uppenbart. på norska heter det "åpenbart" och åpen betyder just öppen. har du norsk släkt?

johanna sa...

hahaha ja, när jag tänker efter tror jag att de spelat staying akive båda gångerna jag varit där!