måndag 12 oktober 2009

Ifrågasättande invändningar

Historien upprepar sig: Platon pekar upp mot idévärlden, Aristoteles pekar ner mot yrkesförberedande utbildning

Jag jobbar för tillfället på en C-uppsats i idéhistoria. När jag berättar det för människor, brukar de vanligtvis inta en kluven position. För det första, säger de att det låter intressant och att det är något som de själva skulle kunna tänka sig att göra. För det andra, frågar de varför jag gör det och vad man får ut av att göra det. "Vad blir man?", kort och gott.

Min mamma är likadan. Halva hon är naturligtvis stolt över att hennes son pluggar på universitet. Sånt är ju fint. Å andra sidan finns en praktisk skepsis hos henne: "Man måste göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns inte så många lediga jobb för idéhistoriker. Du kanske skulle ta tag i din journalistkarriär och söka Journalisthögskolan?"

Jag brukar för det mesta inta en lätt överdrivet polemisk hållning gentemot henne, säger att jag kanske tänker doktorera och att jag faktiskt har drömmar och inte tänker sälja min själ till Aftonbladet.

Så åker jag idag fylld av entusiasm till Kungliga Biblioteket för att läsa Adolf Phaléns "Kritik av subjektivismen i olika former" och möts av följande reklamskylt:

"Det finns ett liv efter C-uppsatsen. Journalistutbildning för akademiker 1 år.
"

Och jag tänker att visst har jag en energisk och kraftfull mamma, men hur kan hon vara överallt?

9 kommentarer:

Matilda Wärmark sa...

Jag har alltid tyckt bättre om Platon, men sen har jag väl alltid varit lite av en idealist. Jag tycker förresten att man hör om allt fler idéhistoriker som kommenterar nyheter inom alla möjliga områden. Expert kan man ju alltid bli liksom.

Hej (kom kanske konstigt sent för att vara hälsningsfras), jag snubblade förbi Hanna Fridéns blogg och där var ju du. Vad skriver du uppsats om?

Jag insåg att jag har ett inlägg som du medverkar i.

http://matildawarmarks.blogspot.com/2009/07/en-kvall-i-filosofiska-diskussioners.html

Ha det så bra och lycka till med uppsatsen!

Hanna sa...

Vad är det för utbildning? Skriver snart också C-uppsats och känner panik över framtiden. Är det på Stockholms universitet?

Antropologi och Politik sa...

Matilda: Jadu, den handlar om filosofen Adolf Phaléns förhållande till Kant resp. läromästaren Hägerström. Kul att höra av dig, förresten! Och kul inlägg på bloggen :)
Hanna: Det är ingen utbildning, utan kandidatkursen i Idéhistoria, på SU, ja. Vad läser du själv?

Hanna sa...

Jaha, men alltså jag menade den där ettåriga journalistutbildningen för akademiker. Jag läser konsthistoria och visuella studier i Lund.

Antropologi och Politik sa...

Hanna: Jaha, den vet jag ingenting om, mer än vad som stod på skylten. Den är på södertörn

Matilda Wärmark sa...

Haha, tillbaka till Hägerström och objektiv sanning alltså? Jag har nyss fått reda på att min b-uppsats ser vetenskaplig ut men inte riktigt är det. Hurra för att skriva en till b-uppsats liksom. Hur många är ni som går kandidat då?

Antropologi och Politik sa...

Vi är typ åtta personer på kandidatkursen, haha. Populärt!

Matilda Wärmark sa...

Haha... Är det någon lektionslagd studietid överhuvudtaget?

Antropologi och Politik sa...

Lite grand... inte nu dock, bara KB, haha.