tisdag 29 september 2009

Progression

En småtråkig bok om Gud och div.

Jag förstår mig verkligen inte på icke-kristna människor som säger sig finna behållning i läsning av Bibliska texter p g a deras skildring av "allmänmänskliga villkor".

För det första, är det inte en rätt så lat inställning? Borde man inte kunna hitta några andra böcker som också skildrar dessa s k "allmänmänskliga villkor"? Men vars huvudpoäng inte i sista hand är frälsning av en transcendent skapare.

För det andra, hur orkar man med alla dessa moralpåståenden vars giltighet enbart ges förklaring i att de har sitt ursprung hos Gud? Ta det här med stöld, till exempel. Det måste väl finnas någon litteratur som ger en intressantare synvinkel på brott och straff än en bok som påstår att Gud säger nej?

Jag ska inte låtsas som att jag är särskilt beläst. Jag är nog medel, eller möjligtvis en aning under medel. Men jag ska ändå våga mig på en jämförande studie, där en samtida författare och Bibeln båda diskuterar ett rätt så allmänmänskligt villkor, nämligen döden.

Joyce Carol Oates säger:

"Hennes mor var kroniskt sjuk och hennes far hade dött för bara tre år sedan, sjuttionio år gammal, så Marina visste, Marina visste vad hon kunde vänta sig av livet, att varje kliché så småningom blev plågsamt sann, och att man ändå överlever tills det blir ens egen tur; man blir inte medelålders utan att skaffa sig denna grundläggande insikt."

Bibeln säger:

"Och Isak levde 180 år. Därefter gav Isak upp andan och dog och blev samlad till sina fäder, gammal och mätt på att leva. Och hans söner Esau och Jakob begravde honom."

Och Jacob Hjortsberg var 21 år och gjorde ner Bibeln lite slarvigt på en bloggspotadress en mulen dag i september.

6 kommentarer:

Marianne sa...

Hej

Jag är en alldeles ny läsare av din blogg. Jag snubblade in här via Hanna Fridéns blogg och henne hittade jag också idag via UnderbaraClara.

Hur som helst, jag är kristen. Och jag både håller med dig och inte.

Jag håller med om att det nog är lite halvknasigt att läsa bibeln utan att vara troende. Det är för att det är så himla många lager av historiedamm som ligger på den. Det är väldigt svårt att förstå de olika tiderna och kulturerna som texterna är skrivna i. För att kunna gissa vad författaren hade för agenda. För det måste man verkligen för att ha någon slags aning om vad författarna menade med vad de skrev. (Annars kommer man nog att kunna tro att kvinnor ska hålla tyst i församligen och att homosexualitet är fel).

Det är nu jag kommer till att jag inte håller med dig. OM man har tid och möjlighet att sätta sig in i allt det där så KAN man få ut mycket av bibeln. Det finns så mycket livsvisdom samlat i bibeln (och många andra religiösa texter) som människor kan ha nytta av idag. Människor är inte så annorlunda idag även om tekniken är det. T.ex. Att vila på 7:e dagen, för att Gud gjorde det är nog ett inte så intressant argument för människor idag. Men att vila för att slippa bryta ihop av stress är det.

Jonas Gardell har en tro som stämmer överens med min och många andra (inte bokstavstroende) kristna idag. Han har också skrivit böckerna Om Gud och Om Jesus som berättar om de här sakerna ut ett historiskt perspektiv ("Vi tänker oss gärna Jesus milda, kärleksfulla leende. Lägg nu alltså till att leendet troligen var tandlöst så får vi förmodligen en smula rättvisare bild. ").

Bla bla bla, det blev jättelångt det här. Bra blogg, jag kommer att fortsätta läsa. :)

Antropologi och Politik sa...

Hej Marianne!

Exemplet med vila du tar upp är intressant. Ditt förslag på läsning är egentligen att plocka bort Gud och allt religiöst och alltså fokusera på det som jag väljer att kalla det "allmänmänskliga". Och det är ju just det som texten - såklart en aning skämtsamt sätt - går ut på: Plockar man bort Gud från Bibeln finns inte mycket kvar.

Alltså: Budskapet "vila är bra" är naturligtvis vettigt, men det tas nog upp på ett mer mångfaldigt sätt i andra texter än bibeln.

Marianne sa...

Hej igen

Jag var nog luddig när jag skrev. Jag tycker inte att man ska ta bort Gud ur bibeln men håller med människor om att man kan hitta det allmänmänskliga där utan att vara troende. Det är flera folks livskunskap samlade genom många tider. Det kan dock vara svårt att förstå mycket eftersom texterna är så gamla. Jag är ju kristen av en anledning och tycker naturligtvis att fler ska testa. :)

Exemplet jag gav på vila är något som många människor behöver idag. Och de flesta människor i min omgivning är inte troende. Så för dem är det inte så intressant att göra det för att Gud ville det (lika lite som att göra det för Molgam). Som troende är det däremot härligt att tänka att Gud lyckats få in obligatorisk vila i ett samhälle som, jag tror iaf, hade slavar och mycket hårt arbetande människor.

Tipsen på läsning var Gardells böcker och han är själv troende och utesluter inte sin tro och Gud ur böckerna även om han ändå försöker ge en bild av t.ex. den HISTORISKE Jesus (dvs inte söndagsskolans vita Jesus med blå ögon och fluffigt hår). Han berättar vad man faktiskt kan veta, vad som är troligt och vad som limmats till historien av senare tider kyrkor.

Och bara för att man kan läsa många skitbra böcker som inte är bibeln betyder det ju inte att den är värdelös. Om inte annat så kanske man kan förstå sin egen kultur bättre. Och allra trevligast, man kanske man hittar en fram till en tro som kan ge en mycket i livet.

Lisa sa...

Hej Jacob
Man kan ju också tänka sig att läsa utifrån det perspektivet att Bibeln 1. ger allmänbildning i de monoteistiska religionernas ursprung
2.fördjupar kunskapen om relationen mellan grekisk antik filosofi och de tidigkristna och judiska rörelserna, 3. ökar din förtrogenhet med västerländskt kulturarv i form av språk, symbolik mm 4. ger bekgrund till att djupare förstå modernitetens och postmodernitetens koppling till det judisk-kristna arvet
5. ger en bakgrund till fördjupad förståelse av dagens konflikter i mellanöstern
Du ser, listan kan göras lång.
Om Bibeln skulle säga något unikt om det allmänmänskliga ur någon form av existentiellt perspektiv är svårt att tänka sig, annat än som skildring av en längre historisk utveckling med allt det innebär av mänskliga erfarenheter, men det kan man ju hitta i andra texter.

Läser din blogg sedan några veckor tillbaka och gillar din mix av djup och yta.
Vi hörs!
Lisa

Antropologi och Politik sa...

Hej Lisa!

Du har rätt i allt du säger. I utbildningssyfte finns all anledning att läsa de bibliska texterna. Som något litterärt trevligt, är jag dock tveksam.

Vi hörs!

/Jacob

Lisa sa...

Säker?
Själv gillar jag Höga visan. Delar av profeterna kan funka som samtidskritik även idag, och blir på så sätt läsvärt. Men det är ju ingen pärm-till-pärm läsning...

vi hörs!
Lisa