måndag 28 september 2009

Anna Anka revisited

Apropå Anna Anka och det Hanna skrev på ämnet. Det sägs ofta om människor som åsiktsmässigt sticker ut att det är bra med någon som vågar vara politiskt inkorrekt och bryta tabun. Som om det fanns något egenvärde i detta! Åsiktsfrihet i all ära: Det är en viss skillnad mellan åsiktsfrihet och att önska att alla åsikter uttrycks, eller att alla tabun bryts.

I Sverige har vi med nöd och näppe kämpat oss fram till den punkt där det är ett tabu att uttrycka saker i stil med: "kvinnor borde stanna i hemmet". Det är ett tabu som - precis som tabut att döda en annan människa eller våldföra sig sexuellt på ett barn - saknar värde att bryta, eftersom det är ett tabu av en anledning.

Många skulle säkert invända att Anna Ankas uttalanden har gjutit nytt liv i den svenska jämställdhetsdebatt. Men det är i sak ingen invändning mot det ovan anförda. Att hävda att Anka Ankas uttalanden rättfärdigas av den efterföljande debatten, är i förlängningen lika befängt som att hävda att mordet på Anna Lindh var rätt med hänvisning till den efterföljande debatten om politikers säkerhet. Det är en vulgär pragmatism, som säger att en handling automatiskt rättfärdigas om konsekvensen är god.

Man kan också ställa sig frågande till om Anna Anka-debatten verkligen har gjutit nytt liv i den svenska jämställdhetsdebatten, och inte snarare flyttat bak positionerna ca 100 år i tiden. Borta är i vilket fall frågor kring de strukturella problem som rör kön och genus, tillbaka är frågeställningen "Hemmafru: för eller emot". Och jag har ärligt talat svårt att se hur den frågeställningen skulle innebära "nytt liv" i någon modern feministisk debatt.

Med detta sagt menar jag inte att Anna Anka borde hålla sina idéer för sig själv, det är naturligtvis varje människas rätt att uttrycka sådant som han eller hon har på hjärtat.

Jag anser bara att Anna Ankas åsikter är värdelösa, oavsett om de bryter mot några tabun eller inte. Det är - om inte annat - min åsikt.

ps. Jag är medveten om det paradoxala i att kritisera den diskussion som följt på Anna Anka, samtidigt som jag själv är en del av den. Jag får helt enkelt lösa problemet genom att säga att min kritik är generell, inte absolut. ds.

4 kommentarer:

Linnea sa...

Hej!
Ville bara som ny läsare av bloggen säga;Shit vad bra den är. Fruktansvärt vad trevlig morgonlektyr alla dessa tänkvärda inlägg är. Ha det så bra! och fortsätt så jag inte sitter där med kaffet utan ngt att fästa ögonen på.

Erika sa...

Om inte Anna Ankas åsikter hade varit så pass kontriversiella så hade hon ju inte fått den uppmärksamheten hon har. Om hon hade varit en i mängden av de kvinnor som söker jämnställdhet så hade förmodligen betydligt färre funnit hennes åsikter intressanta. Så det är väl tyvärr så det är, man märker ju vilka löpsedlar som säljer bäst liksom...

Erika sa...

kontroversiella*

:)

johannan sa...

Det här kan vara det första jag läst i hela den här bisarra debatten som faktiskt made sense. Tack!