tisdag 29 september 2009

Apmannen säger: Här är jag!

Charles Darwin har aldrig haft mer rätt än i duschrummet på Eriksdalsbadet

Det finns en viss typ av män. En viss typ av helt ogenerade män. En viss typ av män vars hela existens tycks säga, nej ropa, "Det här är jag - hantera det!"

Två gånger i veckan motionssimmar jag på Eriksdalsbadet i Stockholm. Där får man nog säga att dessa män är statistiskt överrepresenterade. Ett första kännetecken på att du har med en sådan här man att göra, är hans sätt att gå liksom med könet först trots att hans stora mage borde omöjliggöra alla försök till något sådant.

Men det är framför allt i duschen som han verkligen kommer till sin rätt. Kanske är jag personligen en smula viktoriansk, men jag tycker att det finns något rimligt i att stå vänd mot väggen när man duschar; de här männen är definitivt av motsatt åsikt.

Idag, på Eriksdalsbadet. Jag står i duschen, inte speciellt generad av min nakenhet, snarare rätt bekväm i den, men jag håller den så att säga för mig själv. Om min nakenhet drabbar någon annan är det mer eller mindre oavsiktligt. Brevid mig ställer sig en kraftigt byggd man med getskägg. Han står vänd bort från väggen, alltså med könet vänt ut mot lokalen, och börjar sjunga (för sig själv eller som något publikt är osäkert). Detta medan han tvålar in sig. Med en blandning av skräck och beundran sneglar jag mot hans håll. Han kollar tillbaka mot mig med en blick som säger, om inte tusen ord så åtminstone sex:

Det här är jag - hantera det!

Jag vet inte riktigt om jag följde hans uppmaning, det vill säga jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera det. I bullret av känslor och förvirring som sköljde över mig, lyckades jag dock i det ögonblicket urskilja en tanke:

Tiderna må förändras och människor må bytas ut. Men män som dessa tycks ha funnits med hela vägen.

Det berättas bl a om en Diogenes Laertios som på 300-talet f Kr brukade stå på Athens torg och onanera. Troligtvis med en blick som uttryckte just dessa sex ord:

Det här är jag - hantera det!

(Om dessa män utgör en trevligt historisk kontinuitet eller inte kan väl diskuteras)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är snurrig och orkade inte läsa allt just nu, men bilden var kul.

God morgon!

emelie sa...

haha, du är ju jävligt kul! tyvärr förekommer detta fenomen bland kvinnfolk också, vilket övergår mitt förstånd.