onsdag 16 april 2008

T-tröja och kavaj - modemiss eller hit?

Jag har under en period dryftat t-tröjan-under-kavajens vara eller icke vara. I teorin gillar jag konceptet, jag kommer ihåg en bild på Franz Ferdinands sångare Alexander Kapranos iförd just detta, med en bildtext som förklarade att han hade på sig "T-shirt och new wave-kavaj". Jag har sedan dess tänk att jag ska försöka mig på nåt liknande, men det har aldrig känts sådär attraktivt new wave som jag har föreställt mig att det ska göra. "Fel t-tröja", har jag jag alltid ursäktat mig, men vad som skiljer mig från Alexander är nog lika mycket att han har två accessoarer som jag saknar: Kändisskap och gitarr.

Det stora problemet med kombinationen t-tröja och kavaj är att det i nio fall av tio tenderar att dofta trettioårskris. Möjligtvis kan det bero på att kombinationen i nio fall av tio bärs av just krisande trettioåringar.

Lika viktigt som valet att tröja är valet av kavaj och byxor. Kavajen bör givetvis vara kort och smalt skuren, färgmässigt i en mörkare nyans (det här är ju trots allt en rockig outfit och då ser allt annat än en mörk, smal kavaj rätt malplacerat ut). Byxorna bör vara ledigt dressade, högt sittande jeans eller chinos fungerar bäst. Sämst fungerar byxor i samma färg som kavajen, som svarta jeans/kostymbyxor.

Snyggast kombinerar du kavajen och byxorna med en enfärgad tröja med grafiskt tryck. Själv bar jag idag en vit t-tröja med ett rätt otydbart tryck, som jag tror föreställer enbart en blå himmel, under min svarta Junk Deluxe-kavaj.

Vad tycker ni om kombinationen?


Hippa modebloggaren Roland Kretzschmar iförd kavaj och t-tröja

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det kan vara en hit, men inte när det bärs som Kretzschmar...ser lite för tråkigt och svennigt ut. men det det finns ju de som kan klara det riktigt galant!

/elektra

Antropologi och Politik sa...

Jag tycker Kretzschmar ser rätt bra ut på bilden.