tisdag 15 april 2008

Carl Larsson

Jag pratade i ett tidigare inlägg om det Carl Larsson-bröllop jag senare i år ska gå på , och jag tänkte fortsätta på det spåret. Carl Larssons målningar och motiv är väldigt inspirerande, särskilt vad gäller färgkombinationer. Bilden ovan är oerhört vacker, och jag tänker mig att jag ska skapa min bröllopsoutfit ungefär efter bildens färgschema. De vita och rosa nyanserna kan bilda skjortan, de brun/gul/beiga-f'ärgerna blir kavajen och det blåa byxorna. Skulle bli en riktigt tjusig bröllopsstass, tror ni inte? Lite rött återfinns också i bilden, en färg man skulle kunna ha på accessoarer som stumpor eller näsduk i kavajen.

Det är nog inte en speciellt god idé att ta alltför mycket direkt klädinspiration från Carl Larssons målningar, möjligen det klassiska och traditionstyngda anslaget (speciellt på ett bröllop). Larssons sobra, naturliga färger är däremot klockrena, inte bara till bröllop utan även i vardagsklädseln.

Naturliga färger känns ju dessutom som ett fint klädpolitiskt statement, såhär i miljömedvetenhetens och ekomodets tidevarv.

Inga kommentarer: