onsdag 28 oktober 2009

Tydlighet är en dygd

Jag vill dig väl, hedersord.

Ibland när man vill säga någonting väldigt, väldigt tydligt, kan resultatet bli det rakt motsatta: Mottagaren tror att man ljuger.

Jag läser just nu en bok av Joyce Carol Oates som heter "Mitt i livet". Oates är mycket noga med att påpeka att boken är rakt igenom påhittad. På bokens första sida slår hon fast detta i en tillägnelse.

"Till mina vänner i Princeton, som inte figurerar någonstans på dessa sidor"

Jag tror henne. Hon är kort men hjärtlig och jag uppfattar henne som trovärdig. Jag vänder sida.

"Detta är ett skönlitterärt verk. Namn, gestalter, platser och händelser är produkter av författarens fantasi och varje likheter med verkliga personer, levande eller döda, tilldragelser eller miljöer är helt och hållet en tillfällighet."

Och jag tänker att den här boken nog handlar om Joyce Carol Oates vänner i Princeton, som figurerar överallt på dessa sidor.

2 kommentarer:

Ted sa...

Ser att ingen kommenterar det du skriver, men många tycks läsa dig ändå. Tänkte att jag skulle vara den som ger dig lite uppskattning – du är bra, väldigt bra. Som både person och blogg, antar jag.

Linda sa...

Kommer ihåg när jag läste Stjärnor utan svindel, det är samma sak där. Disclaimern i början av boken var så extremt övertydlig, ungefär: "Alla händelser och karaktärer i boken är naturligtvis produkter av författarens fantasi, och existerar självklart inte i verkligheten. Alls. Verkligen, jag lovar."
= PS Kaja heter egentligen Mian.